Construcția stației de epurare din Chișinău oprită
Stația de epurare din Chișinău parcă este, parcă nu-i. Darea în exploatare a acesteia întârzie. Una dintre cele două companii germane, contractate să efectueze lucrările de reabilitare, a intrat în faliment. Pe șantier, nicio mișcare. Companiile din Republica Moldova, angajate de către nemți să execute anumite lucrări, s-au ales cu probleme financiare. Directorul Apă-Canal refuză să comenteze situația.
În 2017, administrația de la Apă-Canal Chişinău anunța că a selectat prin concurs un consorțiu format din două firme germane, pentru a reabilita Stația de Epurare și a elimina mirosul neplăcut din oraș. Cele două companii germane urmau să efectueze lucrări de peste 24 de milioane de euro, în doi ani și jumătate. Ca să reușească, au contractat mai multe companii locale. A fost angajată și firma lui Valeriu Buțanu, care urma să facă toate lucrările de proiectare și execuție a rețelelor electrice. Bărbatul povestește că în 2018 a primit 10% avans pentru munca firmei sale, iar de atunci, niciun ban... În decembrie trecut, el a aflat că firma germană Ludwig Pfeiffer a dat faliment, fiind datoare companiei sale cu peste 200 de mii de euro. Directorul uneia dintre aceste întreprinderi spune că ar mai fi nevoie de bani pentru a finaliza stația de epurare, care și așa până acum a costat 24 de milioane de euro.
VALERIU BUȚANU, director de întreprindere: "Toți suntem în stand-by. Chiar a fost o ordonanță dată pazei de la Apă-Canal să fie poarta închisă și să nu fie accesul nimănui pe șantier. Practic suntem a treia lună într-o situație incertă, nu știm când vom fi chemați pe șantier sau când vom relua lucrările. Avem griji foarte mari pentru că suntem afectați financiar foarte grav. Suntem la un pas de probleme financiare. Avem și noi credite bancare, angajați, datorii la Fisc."
În această situație s-au pomenit și alte companii, care au fost contractate de firma germană Ludwig Pfeiffer. Între timp, a doua companie germană, Passavant, a emis o scrisoare, în care anunță că s-a angajat să ducă la capăt lucrările.
VALERIU BUȚANU, director de întreprindere: "Continuă într-un ritm destul de lent, cu o prezență foarte redusă de muncitori pe șantier și se limitează la lucrări mici. Iarna era ceva legat de termoizolare."
Valeriu Buțanu crede că în scurt timp și această companie va rezilia contractul cu Apă-Canal și va refuza să efectueze lucrările, întrucât condițiile nu mai sunt favorabile pentru germani.
VALERIU BUȚANU, director de întreprindere: "Este o achiziție publică de 24 milioane de euro, dintre care sunt plătite în jur de 20 de milioane de euro. Dar ținând cont de situația de pe șantier, părerea mea personală este că volumul de lucrări este cu mult sub volumul de bani plătiți. Banii rămași nu sunt deloc destui pentru ca Passavant să termine aceste lucrări."
Pentru a finaliza lucrările de la stația de epurare ar mai fi nevoie de cel puțin un an, consideră Valeriu Buțanu. Dar că să poată activa, companiile din Republica Moldova au apelat la administrația Apă-Canal, cerând ca întreprinderea să-și asume responsabilitatea și să plătească pentru ce au făcut și pentru ce urmează să facă. Cei de la Apă-Canal afirmă că acest lucru este imposibil și admit că nici compania germană, care a mai rămas aici, nu se va implica.
RĂSPUNSUL APĂ-CANAL: "Passavant Energy & Environment și-a declarat poziția de a nu se implica în orice relații comerciale dintre partenerul său și subantreprenorii sau furnizorii contractați de către acesta, iar orice litigiu rezultat din relațiile contractuale respective urmează a fi soluționate în conformitate cu prevederile contractelor semnate între părți."
Directorul Apă-Canal, Anatolie Lichii, a refuzat să ofere detalii și să comenteze situația creată. Reprezentanții firmei germane Pfeiffer, intrată în faliment, sunt inabordabili, deocamdată. Nu am primit răspuns la întrebări nici de la Primăria Chișinău. Cea din urmă inspecție a primarului Ion Ceban la Stația de epurare a fost efectuată în vara trecută.
Staţia de epurare din municipiul Chișinău are aproape cinci decenii. Utilajul este uzat în proporție de 90 la sută. În 2018 au început reparațiile, iar proiectul de reabilitare costă peste 24 de milioane de euro, oferite de Uniunea Europeană. Jumătate din sumă va trebui întoarsă în zece ani. În 2020, când stația deja trebuia să fie dată în exploatare, lucrările erau gata în proporție de doar 50 la sută. De fiecare dată, responsabilii găseau scuze pentru a justifica tărăgănarea construcției.