Cei peste 200 de elevi refugiați din țara vecină, care își fac studiile la „Taras Șevcenco”, beneficiază de sprijinul #EduLife
Social 24 februarie 2025, 20:38 | 140

La trei ani de la declanșarea războiului ruso-ucrainean, cei peste 200 de elevi refugiați din țara vecină, care își fac studiile la Gimnaziul „Taras Șevcenco” din capitală, beneficiază de sprijinul proiectului #EduLife. Acest gimnaziu, dar și alte trei instituții de învățământ, sunt modernizate prin renovarea sălilor de clasă, a cabinetului medical sau a biroului psihologului școlar. Elevii spun că le sunt create condițiile necesare pentru un proces de studiu mai bun.

La Gimnaziul „Taras Șevcenco” își fac studiile 288 de elevi ucraineni. Dintre aceștia, 225 sunt refugiați. Administrația instituției de învățământ spune că sălile de clasă renovate vor contribui la integrarea mai facilă a elevilor.

ANGELA MOIZESOVICI, director, Gimnaziul „Taras Șevcenco”: "Aceste cabinete au un rol important pentru elevii noștri. Primul cabinet este cel de psihologie, unde elevii pot primi o consultare. Noi avem foarte mulți refugiați care au nevoie de un sprijin emoțional sau asistență. Am deschis și cabinetul medicului unde va fi acordat primul ajutor medical pentru școlari."

ELENA TCACI, psiholog, Gimnaziul „Taras Șevcenco”: "În gimnaziul nostru sunt foarte mulți migranți, refugiați și ne confruntăm cu problema adaptării, procesul de învățământ, încadrarea în societate, în școală. De aceea, cabinetele psihologului sunt necesare, sunt solicitate, deoarece copiii vin cu problemele lor. Aici vin și părinții și noi trebuie să îi ajutăm ca ei să aibă un mediu confortabil pentru învățare în gimnaziul nostru."

Modelul „Școala EduLIFE” este implementat deja în opt instituții. În afară de finanțare pentru modernizare, școlile sunt dotate cu boxe care conțin produse de igienă menstruală oferite gratuit.

DAN PERCIUN,ministrul Educației și Cercetării: "Sunt abilități foarte importante în special pentru adolescenți de a comunica eficient, de a-și cunoaște corpul, de a ști cum să facă față provocărilor din adolescență și am ales această zi nu întâmplător, inclusiv pentru a da un semnal că există și lumină la capătul tunelului, iar cu mobilizarea tuturor reușim să aducem mai multă viață chiar și în circumstanțe mai triste."

NATALIA PLUGARU, reprezentantă adjunctă, UNFPA Moldova: "Noi învestim în școli în trei componente prima componentă este infrastructura și aici în special vorbim despre cabinetul medicului, cabinetul psihologului și o sală cum este aceasta, care este renovată și echipată într-un mod corespunzător. A doua componentă a acestui model este sunt dispensere în unitățile sanitare în școală cu absorbante. A treia componentă a acestui model sunt instruirile pe care le facem atât cu profesorii cât și cu elevii pe toate subiectele ce țin de comportamente sănătoase."

„Școala EduLIFE” 2025 este lansată în alte trei instituții: Liceul „Mihail Koțiubinski” din municipiul Chișinău, Liceul „Mihail Ceachir” din municipiul Ceadîr-Lunga și Liceul „Alexandr Pușkin” din municipiul Ungheni. Investiția totală în cele patru instituții constituie peste două milioane de lei.

Opinia ta contează. Comentează!