Soluția pentru CFM este modernizarea
Social 14 martie 2025, 20:26 | 84

Întreprinderea poate scăpa de povara datoriilor, dacă transportul feroviar va fi modernizat până în măsura, în care să devină atractiv pentru călători. De această părere este directorul de program „Infrastructură Economică și de Mediu”, Vitalie Rapcea. Iar expertul economic Viorel Gârbu consideră că Guvernul trebuie să vină cu un plan de dezvoltare a întreprinderii, pentru că veniturile CFM sunt mult mai mici decât cheltuielile.

VIOREL GÂRBU, expert economic: "Guvernul nu trebuie să vină să plătească aceste salarii. Întreprinderea trebuie să se descurce pe cont propriu pe interior. Cred că Guvernul trebuie să vină cu un plan de dezvoltare a acestei companii, să ofere anumite resurse, dar să facă un plan pe o perioadă mai lungă, astfel ca întreprinderea să găsească locul. Acum, această întreprindere nu-și găsește locul în economia națională."

Problema cu restanțele la CFM au apărut în 2014, când fluxurile de transport și de marfă au început să scadă, subliniază directorul de program „Infrastructură Economică și de Mediu”, Vitalie Rapcea.

VITALIE RAPCEA, director program „Infrastructură Economică și de Mediu”, Expert-grup: "Problema a început din momentul în care fluxurile de transport, marfă a început să scadă. Ceea ce s-a încercat să implementeze este restructurarea Căii Ferate, care cu regret s-a redus numai la aceea că noi nu am modernizat procesele și infrastructura, dar noi am tăiat din personal. Dacă noi mai reducem din personal sau pierdem din personal, întreprinderea se închide."

Expertul crede că trebuie de modernizat întregul sistem, pentru ca cetățenii să-și dorească să circule cu trenul.

VITALIE RAPCEA, director program „Infrastructură Economică și de Mediu”, Expert-grup: "Mai multe măsuri conjugate pentru a întări tranzitul sau mai bine zis mutarea transportului rutier pe feroviar. Și aici nu doar exportul, dar și transportul intern. Acum avem din aproximativ șapte mii de milioane tone kilometri transportați pe an, noi avem doar 600 de milioane de tone kilometri transportați pe calea ferată și restul e pe rutier."

Vitalie Rapcea mai spune că dacă întreprinderea va da faliment, reanimarea ar fi practic imposibilă, deoarece nu avem instituții de învățământ care să pregătească specialiști pentru căile ferate.

Opinia ta contează. Comentează!