Sute de angajați ai întreprinderii Calea Ferată din Moldova au ieșit astăzi în stradă pentru a cere salariile restante
Sute de angajați ai întreprinderii Calea Ferată din Moldova au ieșit astăzi în stradă pentru a cere salariile restante. Oamenii spun că nu au primit niciun ban de cinci sau chiar șase luni.
Manifestațiile stradale au fost organizate simultan la Chișinău, Ungheni, Ialoveni, Călărași, Basarabeasca și Ocnița. Angajații CFM spun că s-au îndatorat până la refuz și că nu mai au bani pentru a-și întreține familiile. Pe lângă restanța salarială, protestatarii au cerut majorarea salariului minim, la de la 3.500 de lei la 5.500 de lei. Autoritățile spun că încearcă să caute o soluție, însă invocă o gestionare defectuoasă a întreprinderii, care a durat ani la rând. Potrivit administrației CFM, restanțele salariale au fost în anul trecut de 157 de milioane de lei!
ANATOL DODON, angajat CFM, Călărași: "Mie îmi trebuie salariu, să am ce pune în geantă și să-mi trimit copiii la școală. Eu am doi copii de școală. Eu am șapte luni de când nu am mâncat fierbinte. Acasă femeia mă întreabă: cum să-ți pun ceva în geantă dacă nu îți dau salariu?"
DUMITRU BALAN, angajat CFM, Ialoveni: "Am vândut două hectare jumătate de pământ pentru a putea să-mi întrețin familia, copiii. Deja nu am ce vinde și asta ne-a scos în stradă. E strigător la cer! Înțelegeți și dumneavoastră că creditele trebuie plătite. Procentele la credite tot trebuie plătite și noi rămânem fără salariu."
RODICA MÎȚA, angajată CFM, Chișinău: "Suntem revoltați cu toții. Nu se achită salariile la timp. Avem restanțe la salarii de câte șase luni. Nu avem cu ce să ne achităm elementar plata lunară, nici creditele la bancă, nici comunalele, nu avem cu ce ne întreține."
ANDREI JALBĂ, angajat CFM, Chișinău: "Am luat credite, copiii ne mai ajută, dar trebuie de plătit comunale, dar ei nu se uită la noi. Noi nu mai putem. În fiecare zi trebuie de venit la lucru, de achitat transportarea, dar nu ne dau salariu."
ANDREI PAVLIUC, angajat CFM, Ungheni: "Ne ajută părinții, mai facem împrumuturi de la cine ne poate ajuta. Am venit să cerem salariile noastre pe care le-am muncit noi sincer. Poate nu am dormit nopți și ne-am străduit ca să meargă trenurile, să circule în siguranță, iar Parlamentul pare a fi indiferent de situația dată."
ION ZAPOROJAN, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor: "Sunt în proces de căutare a soluțiilor, dar mă scuzați din luna octombrie, noiembrie, decembrie până astăzi ne-am adresat dar e așa de greu de găsit o soluție? Au bani pentru fiecare ramură, dar pentru feroviari zece ani de zile. Mă scuzați, e timpul!"
Reprezentanții Guvernului spun că se află în căutarea soluțiilor pentru a-i sprijini pe oameni.
MIRCEA PĂSCĂLUȚĂ, secretar de stat, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: "Când discutăm despre Căile Ferate, vorbim despre o întreprindere de stat care trebuie să genereze venituri a plăti activitățile operaționale și salariile. Prioritatea noastră este plata salariilor. Colegii de la CFM depun eforturi colosale și ei achită salariile pe bucăți, pentru diferite luni în funcție de veniturile pe care le avem."
„Situația actuală a CFM nu este una pe care am creat-o noi, dar este responsabilitatea noastră să o rezolvăm”, a precizat într-un mesaj directorul interimar al CFM, Serghei Tomșa.
SERGHEI TOMȘA, director interimar, Calea Ferată din Moldova: "Întreprinderea a fost gestionată defectuos ani la rând, iar consecințele acestei lipse de viziune sunt acum pe umerii noștri. Cu toate acestea, nu suntem neputincioși și nu ne vom opri până vom găsi soluții reale și sustenabile."
Potrivit întreprinderii Calea Ferată din Moldova, în perioada august-decembrie trecut, restanțele salariale au fost de aproape 157 de milioane de lei.