0:00/ 0:00LIVEQuality1  AudioSubtitle
Cu determinare și curaj Andreea Crivonosov depășește barierele cotidiene din sala de clasă
Social 2 aprilie 2025, 16:31 | 300

Cu determinare și curaj depășește barierele cotidiene din sala de clasă și demonstrează că, dincolo de diagnostic, ceea ce o definește cu adevărat este dorința de a învăța. Vorbim despre Andreea Crivonosov, o elevă cu autism din municipiul Bălți, care este un exemplu de empatie și incluziune. Cu ajutorul profesorilor, colegilor și familiei, copila reușește să se integreze în comunitate.

În spatele acestei povești este susținerea elevilor, cadrelor didactice și specialiștilor, transmite TV Nord.

LUDMILA MIHĂESCU, prima învățătoare a Andreei: "Era nou și pentru mine și pentru elevi, dar, inițial, am depus efort să le explic copiilor că, toți suntem diferiți și pentru a trăi bine pe parcursul anilor, trebuie să ne acceptăm. Copiii au înțeles și, aș spune că, datorită lor, probabil, am înțeles și eu, ce înseamnă să fim diferiți, dar, totuși, uniți."

OLGA POPA, elevă în clasa a VI-a: "Andreea este o fată foarte bună, clasa noastră discută cu ea din clasa I. Ea iubește să ne spună Salut, noi îi răspundem, apoi ea râde și noi râdem cu dânsa."

ANA SARANCIUC, diriginta Andreei: "În instituția noastră s-au implementat strategii personalizate, adaptate nevoilor specifice ale Andreei, asigurându-se accesibilitatea fizică și curriculară. Profesorii au fost instruiți în metode de predare incluzive, iar colegii au fost încurajați să dezvolte relații de prietenie și sprijin reciproc."

Mama Andreei este mândră atunci când vede zi de zi că fiica ei învață și se inspiră din comportamentul colegilor și al profesorilor.

IRINA CRIVONOSOV, mama Andreei: "Eu, ca și mamă, o să vă zic că, eu sunt foarte fericită că, copilul meu este aici. De ce? Pentru că, ea, a preluat foarte multe bune, comportament, practici ale copiilor tipici și asta ne-a ajutat foarte mult. Pentru că, gândiți-vă, fiica mea nu merge la culcare până nu-și face temele, ea vrea să fie ca colega din clasă, ca învățătoarea."

Cadrele didactice aplică metode personalizate pentru ca Andreea să aibă acces la toate materiile.

TATIANA BEZNIUC, logoped: "Fiecare ședință logopedică are ca obiectiv îmbogățirea vocabularului cu cuvinte noi, formarea unei exprimări corecte și clare, precum și dobândirea încrederii în comunicare. Activitățile sunt variate, în funcție de nevoile și necesitățile elevei. Folosim imagini, cartonașe colorate, fișe de lucru adaptate, jocuri didactice, filmulețe educative."

DANIELA CERNEI, cadru didactic de sprijin: "Are o capacitate foarte bună de a memora toate numele la toate persoanele care intră. Chiar dacă acea persoană a intrat pentru prima oară și i-a auzit numele, ea ține minte și deseori când vine, întreabă, unde este persoana X sau Y."

NATALIA CECHINA, psihologă SAP Bălți: "În instituțiile de învățământ din municipiul Bălți sunt incluși 59 de copii cu tulburări din spectrul autist și, în instituțiile de educație timpurie sunt 32. Adaptarea Andreei a decurs cu succes, da, sunt multe dificultăți, dar, datorită faptul că, sunt implicați specialiștii, este implicată familia Andreei, am obținut rezultate frumoase."

Anual, pe 2 aprilie, în toată lumea este marcată Ziua Internaţională de conştientizare a autismului.

Opinia ta contează. Comentează!