Post Scriptum cu Alex Cozer: Aeroportul, sursă de bani pentru Șor

Tribunalul internațional de arbitraj de la Stokholm a dat ieri dreptate Republicii Moldova în litigiul privind aeroportul Chișinău. Este o decizie extrem de importantă, care trebuie într-un final să ducă la rezilierea contractului ilegal de concesionare a singurului aeroport funcțional din Republica Moldova și revenirea obiectivului în gesiunea statului. Totul a început în anul 2020, când în urma schimbării puterii de la Chișinău, autoritățile au decis rezilierea contractului cu firma care a concesionat aeroportul. Atunci Komaksavia, un offshore cipriot care deține 95% din drepturile de concesiune a aeroportului, se adresa în arbitrajul de la Stokholm cerând despăgubiri de peste 880 de milioane de euro, pe care le estima drept investiții ratate.

Tribunalul a constat însă că această companie, în spatele căreia stau Șor și oligarhi ruși, nu a investit de fapt niciun ban în aeroport, dând dreptate Republicii Moldova.Hotărârea este una decisivă pentru procedura de readucere a aeroportului în gestiunea statului, în condițiile în care certifică faptul că nu s-au respectat principalele prevederi ale contractului, cele privind investițiile în aeroport.

Spre exemplu, cea mai importantă prevedere obliga compania să construiască un nou terminal în 2 ani. Au trecut deja 8 ani, iar construcția terminalului nici măcar nu a început, iar în perioadele în care se operau mai multe curse de pe aeroport, pasagerii se confruntau cu o aglomerație sufocantă în micuțul terminal disponibil.

De altfel, singurele așa-zise investiții de acolo, ce țin de construcția unei parcări, a unei piste și reparațiile cosmetice din aeroport, au fost făcute exclusiv cu bani care proveneau tot din taxele percepute de la pasageri, fapt constatat și de tribunalul internațional.

Și am ajuns și la cea mai dureroasă parte a acestui contract criminal de concesionare – taxele aeroporturare, de departe cele mai mari din zonă și probabil din Europa pentru un aeroport de mărimea celui din Chișinău. Spre exemplu astăzi taxele aeroportuare impuse la Chișinău sunt de 2 ori mai mari decât cele de la aeroportul din Iași, fapt care duce la evitarea capitalei noastre de către companiile low-cost, la lipsa concurenței și în consecință la prețuri exorbitante.

Astăzi, biletele de la Iași spre orice destinație din Europa sunt și de 2-3 ori mai ieftine decât cele de la Chișinău. Iar cursele de la București, Cluj sau Timișoara sunt chiar și mai ieftine.

Astfel, aeroportul a devenit o sursă importantă de bani pentru Șor și gruparea criminală pe care o conduce. Mai mult decât atât, din informațiile mele, Șor a împrumutat sume colosale de bani de la un oligarh rus, garantând cu aeroportul. Banii au mers, desigur, în finanțările ilegale grupării pe care o conduce și care cuprind partidul său politic, trusturile de televiziune care au rămas în cârca sa, precum și în acțiuni subversive îndreptate împotriva statului.

În condițiile în care decizia tribunalului de la Stockholm era una așteptată, nu poate fi o coincidență activizarea din ultima perioadă a grupării lui Șor, care încearcă să destabilizeze situația din țară, organizând tot felul de proteste și concerte pe bani furați tot de la cetățeni.

În aceste condiții, nu pot să nu mă întreb de ce încă nu au fost trași la răspundere toți responsabilii care au simulat procedura de concesionare a aeroportului, în frunte cu deputatul lui Șor, Petru Jardan, și fostul ministru și deputat PD, Vladimir Cebotari.

Mai nou, într-un dosar penal este vizat și fostul premier Iurie Leancă.

Acum este important ca justiția din Moldova, ținându-se și de decizia arbitrajului, să readucă aeroportul în gestiunea statului, iar acest obiectiv să se dezvolte strict în interesele cetățenilor. Moldova are uriașă nevoie de un aeroport modern și onest atât în raport cu pasagerii cât și cu companiile aeriene. Avem nevoie de zboruri către cât mai multe destinații, la prețuri corecte și competitive cu cele din regiune. Lucru care este posibil doar în condițiile unei gestiuni corecte și eficiente a aeroportului.

Post scriptum cu Alex Cozer: Gazprom, pierderi de miliarde

16 ianuarie 2025, 21:04

Pentru a înțelege mai bine situația așa-zisei crize umanitare din stânga Nistrului,...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Situație critică în Stânga Nistrului

14 ianuarie 2025, 20:49

Pe lângă faptul că majoritatea cetățenilor din stânga Nistrului au ajuns să...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Interferențele fără precedent ale Rusiei și oligarhilor în procesul electoral

19 decembrie 2024, 21:16

Iată că se fac exact 2 luni de la referendumul constituțional privind aderarea...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Funcționari de la primărie, reținuți

17 decembrie 2024, 20:27

Doi funcționari ai Primăriei Chișinău și mai mulți reprezentanți ai unor companii...

Post Scriptum cu Alex Cozer: S-au găsit „vinovații”

5 decembrie 2024, 21:37

S-au găsit vinovații. Ei sunt Parlicov și Tofilat. Jos cu ei! Premierul Dorin...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Când nu există, crizele sunt inventate

28 noiembrie 2024, 20:38

Atunci când nu există crize, ele trebuiesc inventate. Pe scurt, cam așa putem...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Nichiforciuc, invitat la consultări

19 noiembrie 2024, 23:54

Au trecut alegerile. Guvernanții ne-au spus că au auzit durerile poporului și...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Dodon, prins din nou cu minciuna

14 noiembrie 2024, 21:56

Imediat după scrutinul din 3 noiembrie, mai mulți indivizi nemulțumiți de rezultat,...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Eterna reformă a justiției

12 noiembrie 2024, 20:47

În țara noastră de necesitatea reformelor în justiție se vorbește deja de decenii....

Opinia ta contează. Comentează!