Post scriptum cu Alex Cozer: Gazprom, pierderi de miliarde
16 ianuarie 2025, 21:04
Pentru a înțelege mai bine situația așa-zisei crize umanitare din stânga Nistrului,...
Invazia lui Putin din Ucraina s-a soldat cu sancțiuni dure împotriva economiei ruse. Pe lângă sancțiunile impuse de state la nivel oficial, foarte dur Putin a fost lovit și de retragerea de pe piața rusă a zeci dintre cele mai cunoscute companii la nivel global: de la Volkswagen și Toyota, cele mai mari companii din industria auto, până la McDonald’s și Coca-Cola, giganții din industria alimentară. Retrăgându-se, aceste companii, cu cifre de afaceri de miliarde de euro în Rusia, și-au asumat și ele anumite pierderi, în unele cazuri chiar foarte consistente. Dar astfel au protestat în fața crimelor și genocidului pe care le comit rușii.
În același timp, asistăm însă la o situație absolut incredibilă în Moldova. Inițial, când am văzut cifrele pe care le voi reda mai jos, mi s-a părut inexplicabil și inacceptabil.
Odată cu declanșarea războiului din Ucraina, programul Jurnal TV s-a schimbat radical. Avem mai multe știri, mai multe ediții speciale, relatăm în regim activ despre ce se întâmplă în Ucraina. Aceeași practică o vedem și la alte canale TV independente.
În schimb, posturile rusești de televiziune de aici, extensiile NTV, Pervîi Kanal, RTR și altele, inițial au păstrat retorica propagandistică, care li se dicta de la Kremlin. Ulterior, când au văzut că sunt amendați de Consiliul Audiovizualui pentru dezinformările la care recurg, au decis în general să nu relateze nimic despre invazie. Dacă astăzi te uiți la știri doar la NTV sau Primul în Moldova, nu vei afla niciodată că în Ucraina este război.
Iar acum, anomalia. Pe piața publicității din Republica Moldova, mai multe companii internaționale se retrag în ultimele săptămâni de la posturi de televiziune care relatează adevărul despre războiul din Ucraina și își redirecționează practic toți banii din publicitate către canalele rusești. Spre exemplu Procter and Gamble, cei care produc zeci de branduri celebre, ca Ariel, Tide, Fairy, Pantene sau Head & Shoulders, au direcționat 80% din banii de publicitate la posturile rusești, în special RTR, Primul în Moldova și NTV. Asta chiar dacă Procter & Gamble a fost printre primele companii care s-au retras total din Rusia.
Coca-Cola a direcționat 84% din publicitate tot la aceste canale. Adidas oferă 96% din bani către canalele rusești, iar Nike sau Bayer chiar 100%.
Vi se pare de neînțeles cum toate aceste companii care se retrag din Rusia în semn de protest, aici sponsorizează direct propaganda rusă? Că dau banii către extensiile canalelor ocupanților, care prin propagandă și manipulare justifică invazia criminală din Ucraina? Și mie!
Mă îndoiesc că sediile centrale ale Procter and Gamble, Coca-Cola, Nike, Adidas sau Bayer știu cei fac cei de aici cu banii pe care ei îi plătesc pentru publicitate, dar poate află cu această ocazie. Și e vorba de bani foarte mulți.
Sunt și companii locale care au abordat aceeași tactică. Spre exemplu doua dintre cele mai mari bănci din Moldova, Agroindbank și Victoriabank, și-au redirecționat peste 90% din publicitate către canalele rusești în martie.
Problema nu se oprește însă aici. Știți care este astăzi postul TV din Moldova care difuzează cea mai multă publiciate? RTR. În primele luni din acest an, RTR a avut de, atenție, peste 7 ori mai multă publicitate decât Jurnal TV. Asta în condițiile în care Jurnal are peste 120 de angajați, iar RTR sub 20. Jurnal TV are practic 100% producție autohtonă, iar RTR, încălcând grav legislația în vigoare, are maximum 2 ore de produs local pe zi, din care doar 30 de minute în limba română.
Este o nedreptate uriașă atunci când noi depunem eforturi considerabile pentru a crea emisiuni politice, de divertisment, culturale, știri, seriale, iar RTR difuzează toată ziua seriale rusești și propagandă kremlinistă. Și beneficiază de 7 ori mai multă publicitate decât noi.
În aceleași prime trei luni din acest an, NTV a avut de aproape 4 ori mai multă publicitate decât Jurnal, iar Primul în Moldova, de 3.
După cum am mai spus-o și altă dată. Suntem atât de idioți aici că nu doar că primim cu brațele deschise propaganda rusă, dar o mai și sponsorizăm cu mai bine de jumătate din banii din publicitate. Iar în contextul celor întâmplate în Ucraina, aceasta deja este și trădare.