Post Scriptum cu Alex Cozer: Aeroportul, în gestionarea statului

Acum 9 ani Moldova devenea prima țară din Europa în care autoritățile publice pierd gestiunea celui mai important și de fapt singurului aeroport al țării. În urma unei operațiuni criminale și a unui concurs trucat, statul ceda gestiunea unicei porți aeriene a țării unei grupări mafiote gestionate de Șor și Plahotniuc, dirijată în spate de serviciile speciale rusești.

Au urmat ani de zile în care aeroportul a devenit un fel de jucărie a oligarhilor. Care pe lângă că le furniza profituri colosale prin activitatea sa primară, se transformase și într-o sursă importantă de ilegalități, contrabandă, spălări de bani și traversări ilegale de frontieră.

În același timp, cetățenii moldoveni erau obligați să plătească cele mai ridicate prețuri la bilete din regiune, de multe ori de 3 sau chiar 4 ori mai mari decât cele de la Iași sau București, spre aceleași destinații. Asta, în principal din cauza unor taxe uriașe, cele mai mari din tot estul Europei solicitate de un aeroport, inclusiv unele ilegale. Sunt lucruri despre care v-am vorbit de atâtea ori și la care nu mai este cazul să mă mai întorc.

Pentru că acum este important ca aceste practici să înceteze imediat. După decizia de miercuri, prin care aeroportul a revenit în gestiunea statului, acest obiectiv strategic trebuie readus în slujba cetățenilor, după ce ani la rândul a fost sursă de profit și ilegalități pentru escroci.

În primul rând trebuie mărită capacitatea terminalelor de plecări și sosiri. Care sunt depășite de mult, iar în perioadele în care sunt programate mai mult 3-4 zboruri într-un interval de o oră, devin neîncăpătoare.

Trebuie să facem tot posibilul să menținem companiile mari și serioase care operează zboruri de la Chișinău și care au început să plece de aici în ultima perioadă. Dar și să atragem alte companii, pentru concurență și destinații suficiente.

Ani la rândul, atunci când întrebam decidenții de ce moldovenii sunt nevoiți să plătească cele mai ridicate prețuri la bilete la avion din toată Europa, motivau prin faptul. că aeroportul e gestionat de Șor și invocau taxele uriașe percepute de acesta. Să vedem ce se va schimba acum. Și e obligatoriu să se schimbe!

În special ce ține de conexiunile cu România. Care sunt ridicol de scumpe și extrem de puține, fiind nevoiți să plătim și câteva sute de euro pentru o cursă până la București. În timp ce de conexiuni cu alte orașe, cum ar fi Cluj sau Timișoara, nici măcar nu s-a pus până acum problema.

Aeroportul trebuie să înceapă să servească cetățeanul și nu interesele financiare ale unora. Măcar și atunci când vorbim despre banala sticlă de jumătate de litru apă, care pe minunatul nostru aeroport, la plecări, poate fi cumpărată doar de la restaurantul lui Șor pentru 40-50 de lei. Nicăieri altundeva.

Nu trebuie însă să uităm nici de cei care în 2013 au comis crima, transmițând în urma unei scheme ilegale singurul aeroport internațional din țară. De la executanți, începând cu Valeriu Lazăr, Tudor Copaci și Vladimir Cebotari și până la Iurie Leancă. Și comanditari, pentru că de această schemă nu au fost străini nici Filat, nici Plahotniuc sau finul său Andrian Candu.

I-am văzut pe membrii Guvernului aplaudând la momentul în care s-a anunțat că aeroportul a revenit în gestiunea statului. Într-adevăr, e un motiv de bucurie. Și trebuie să ne felicităm pentru asta. În special cei care au depus eforturi în acest sens.

Această decizie trebuie însă urmată de acțiune corecte și profesioniste. Pentru a nu ne trezi ulterior cu alte procese de judecată și cu o degradare a aeroportului, în care și așa în ultimii ani nu s-a investit nimic.

Este nevoie de manageri profesioniști și vizionari acolo. De exemplu că aerogara poate fi gestionată mult mai bine de către stat decât de a fost de către Șor. Că aeroportul poate fi modernizat, capacitat, transformat într-unul în care cetățenii să nu se mai simtă jefuiți atunci când călătoresc.

Post scriptum cu Alex Cozer: Gazprom, pierderi de miliarde

16 ianuarie 2025, 21:04

Pentru a înțelege mai bine situația așa-zisei crize umanitare din stânga Nistrului,...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Situație critică în Stânga Nistrului

14 ianuarie 2025, 20:49

Pe lângă faptul că majoritatea cetățenilor din stânga Nistrului au ajuns să...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Interferențele fără precedent ale Rusiei și oligarhilor în procesul electoral

19 decembrie 2024, 21:16

Iată că se fac exact 2 luni de la referendumul constituțional privind aderarea...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Funcționari de la primărie, reținuți

17 decembrie 2024, 20:27

Doi funcționari ai Primăriei Chișinău și mai mulți reprezentanți ai unor companii...

Post Scriptum cu Alex Cozer: S-au găsit „vinovații”

5 decembrie 2024, 21:37

S-au găsit vinovații. Ei sunt Parlicov și Tofilat. Jos cu ei! Premierul Dorin...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Când nu există, crizele sunt inventate

28 noiembrie 2024, 20:38

Atunci când nu există crize, ele trebuiesc inventate. Pe scurt, cam așa putem...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Nichiforciuc, invitat la consultări

19 noiembrie 2024, 23:54

Au trecut alegerile. Guvernanții ne-au spus că au auzit durerile poporului și...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Dodon, prins din nou cu minciuna

14 noiembrie 2024, 21:56

Imediat după scrutinul din 3 noiembrie, mai mulți indivizi nemulțumiți de rezultat,...

Post Scriptum cu Alex Cozer: Eterna reformă a justiției

12 noiembrie 2024, 20:47

În țara noastră de necesitatea reformelor în justiție se vorbește deja de decenii....

Opinia ta contează. Comentează!