O nouă expoziție care explorează rivalitatea dintre maeștrii Renașterii, Michelangelo și Leonardo da Vinci, s-a deschis la Londra
Externe 24 decembrie 2024, 21:04 | 87

O nouă expoziție importantă care explorează rivalitatea dintre maeștrii Renașterii, Michelangelo și Leonardo da Vinci, s-a deschis la Royal Academy of Arts din Londra. Aceasta se concentrează pe Florența anului 1504 și arată cum acești artiști eminenți l-au influențat pe tânărul Rafael.

Singura sculptură în marmură a lui Michelangelo din Regatul Unit, „Taddei Tondo”, realizată între 1504-1505 la Florența, este o demonstrație perfectă a măiestriei și tehnicii sale de sculptură – deși este neterminată. Sculptura o prezintă pe Fecioara Maria cu pruncul Iisus în brațe. Michelangelo Buonarroti, Leonardo da Vinci și Rafael Sanzio da Urbino sunt considerate cele mai mari nume ale artei Renașterii, fiind descriși uneori ca „Sfânta Treime”.

ESTELLE LOVATT, critic de artă: "Să îi avem pe toți trei aici împreună este aproape ca o Sfântă Treime a Renașterii Italiene. Nu este doar Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, ci Michelangelo, Leonardo și Rafael."

Anul 1504 a fost ales deoarece, pe 25 ianuarie, Michelangelo și Leonardo s-au întâlnit pentru a discuta amplasarea sculpturii lui „David”. Întâlnirea dintre cei doi maeștri, rareori documentată, a oferit o atracție irezistibilă pentru expoziție.

PER RUMBERG, curator-șef, National Gallery: "Și apoi, timp de câțiva ani, cei doi titani ai Renașterii Italiene se confruntă direct. Sunt foarte geloși unul pe celălalt. Nu se plac prea mult. Sunt foarte diferiți în personalitate și caracter, cred, și în abordare. Dar aceștia sunt anii în care Michelangelo creează David, iar Leonardo începe să picteze Mona Lisa. Este un moment extrem de interesant, pe care îl considerăm începutul Renașterii Înalte."

Cu Michelangelo și Leonardo în apogeul carierei lor și întorși în orașul-stat Florența, rivalitatea profesională dintre cei doi era inevitabilă, motivându-le arta. Apariția tânărului Rafael adăuga un strat suplimentar de competiție.

PER RUMBERG, curator-șef, National Gallery: "Există un moment în 1504 când cei trei se suprapun, iar Rafael îi observă. Vine spunând că dorește să învețe de la ei, iar acest lucru se vede mai ales în desenele din această expoziție: cum îi studiază, preia motive de la ei, le adaptează, se joacă cu ele și le transformă în compozițiile sale."

ESTELLE LOVATT, critic de artă: "Michelangelo era, dacă vreți, aproape ca un regizor de film, încercând să facă trupurile să se miște, să fie pline de energie, să arate tensiune, aproape ca un Tarantino sau Hitchcock al zilelor noastre. Pe de altă parte, Leonardo da Vinci a realizat că emoția nu trebuie să vină doar din forță, așa cum arăta Michelangelo, ci și din subtilitatea portretelor. Era aproape ca Mario Testino sau Annie Leibovitz, încercând să redea emoția prin portrete."

Royal Academy din Londra expune 40 de lucrări ale acestor artiști. Expoziția „Michelangelo, Leonardo, Rafael: Florența, anul 1504” poate fi vizitată până pe 16 februarie 2025.

Opinia ta contează. Comentează!