Formalitățile de trecere a frontierei în noiembrie durau 45 de ore, acum camionagiii așteaptă și câte nouă zile
Răbdarea șoferilor de camion, care stau nemișcați la Prut, e pe sfârșite. Situația degradează rapid - dacă la începutul lunii noiembrie, formalitățile de trecere a frontierei durau până la 48 de ore, acum camionagiii așteaptă și câte nouă zile! Organizațiile profesionale ale transportatorilor cer implicarea urgentă a șefilor de guvern de la București și Chișinău. „Devine insuportabil”, declară oamenii cu nervii întinși strună. La punctul de trecere Leușeni - Albița a fost Paula Bejenari.
PAULA BEJENARI, reporter Jurnal TV: "Aici, în apropiere de Leușeni, coloana de camioane se întinde pe aproape opt kilometri. Camionagii fără încărcătura stau pe loc mai mult de 20 de ore, iar cei cu mărfuri ajung sa stea și trei zile. Oamenii spun ca încă vor mai sta. Nu au încotro. Potrivit transportatorilor, această stare de lucruri este una anormală."
Responsabilii de la punctul de frontieră Leușeni au creat benzi separate pentru camioanele fără marfă și cele cu încărcătură. Eugen Guranda, șeful Postului vamal Leușeni, spune că odată cu izbucnirea războiului în Ucraina, toate tranzacțiile economice s-au reorientat către piața Uniunii Europene.
EUGEN GURANDA, șef Post vamal Leușeni: "Traficul camioanelor la frontiera cu moldo-română, practic s-au dublat. Serviciul vamal în fiecare zi depune eforturi maxime pentru a procesa cât mai multe camioane, dar noi cumva suntem și legați de capacitatea de procesare de către autoritățile vamale române."
Uniunea Transportatorilor și Drumarilor, și Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Moldova afirmă că în prezent, punctele de traversare a frontierei dintre Republica Moldova și România sunt folosite și de transportatorii străini, în special din Ucraina. Organizațiile solicită soluții imediate. Potrivit lor, până la declanșarea războiului din Ucraina, timpul de așteptare în punctele de traversare a graniței pentru operatorii de transport rutier de marfă ajungea până la 48 de ore, dar acum, timpul de așteptare ajunge și până la nouă zile.
Responsabilii din Guvern ne-au spus că experții elaborează un mecanism de programare pentru trecerea frontierei, care va fi lansat în luna ianuarie.
ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: "Ce ține de transportul de mărfuri, așa cum am mai spus de multe ori: problema nu este la Ministerul pe care îl administrez. Este o problemă de trecere a frontierei, la Serviciu vamal și la poliția de frontieră. Ceea ce facem noi la minister este să elaborăm acel mecanism de programare la trecerea frontierei ca să nu avem aceste așteptări în coadă acolo, dar transportatorii să știe exact când să se pornească ca să nu fie nevoiți să aștepte câte 6-7 zile."
O soluție ar putea fi anunțată până pe 1 ianuarie, consideră ministrul Finanțelor.
PETRU ROTARU, ministru Finanțelor: "Într-adevăr e o situație destul de complicată și mai ales în perioada sărbătorilor de iarnă fluxul la punctele de frontieră se mărește. Noi suntem în permanentă discuție cu colegii noștri din România, au și ei o capacitate, să îi spunem, instituțională, prin care poate să asimileze fluxul de mărfuri și de pasageri. În permanent discutăm și maximizăm acest lucru. Cu siguranță dacă o să analizați pe partea de intrare în Republica Moldova, noi nu avem aceste cozi, însemnând că noi lucrăm și ne implicăm la maxim."
Potrivit șefului Postului vamal Leușeni, Eugen Guranda, subalternii săi perfectează actele de ieșire din Republica Moldova a 400-500 de camioane, zilnic. Dinspre Postul vamal Albița trece Prutul aproximativ același număr de mașini.