Poliția de Frontieră va avea o nouă subdiviziune, care va colecta, stoca și prelucra datele despre pasagerii aeronavelor
Poliția de Frontieră va avea o nouă subdiviziune, care va colecta, stoca și prelucra datele despre pasagerii aeronavelor. Unitatea va fi operațională de pe 1 ianuarie 2025. Astfel, Guvernul își propune alinierea la standardele Uniunii Europene, pentru a spori securitatea și eficiența gestionării frontierelor.
Potrivit proiectului, companiile aeriene vor livra structurii nou create, numită Unitatea Informațională de Pasageri, informațiile necesare imediat după îmbarcarea pasagerilor în avion, care se pregătește pentru decolare.
DANIELA MISAIL-NICHITIN, ministrul Afacerilor interne: "Este vorba despre schimbul de informații cu toate aeroporturile din lume. Este vorba de transmiterea acestor informații la etapa când pasagerul face check -in și în perioada cât se află în zbor, respectiv, angajații acestei unități vor avea posibilitatea să analizeze profilul cetățenilor pentru a anunța, la necesitate, dacă este o persoană care se află într-un risc sporit pentru securitatea statului, să fie anunțată poliția pentru a întreprinde măsurile necesare."
Autoritățile afirmă că instituirea Unității Informaționale de Pasageri va crea un instrument strategic, care va facilita prevenirea și combaterea infracțiunilor transnaționale, cum ar fi terorismul, crima organizată, traficul de droguri și persoane, precum și amenințările la adresa securității naționale.
Unitatea Informațională de Pasageri va contribui semnificativ la protejarea drepturilor și libertăților cetățenilor. Suplimentar, transferul de date va fi realizat exclusiv prin metoda „push”, asigurând livrarea automată de informații personalizate. Datele colectate vor fi stocate timp de cinci ani și vor fi utilizate strict în scopurile stabilite, respectând legislația în domeniul protecției datelor cu caracter personal. Anterior, Parlamentul a aprobat proiectul de lege privind utilizarea datelor din registrul cu numele pasagerilor.