Proiecte mari, bani puțini
La jumătate de mandat în cadrul Guvernului, ministrul Infrastructurii, Andrei Spânu, își propune să accelereze realizarea proiectelor care să schimbe felul în care arată Republica Moldova. Oficialul promite că în următorii ani vor fi construite sau renovate drumuri, poduri, apeducte, cale ferată și chiar porturi navale sau aeroporturi. În cadrul prezentării „Planului de Reconstrucție a Infrastructurii Republicii Moldovei”, Spânu nu a uitat nici de parcuri, școli, grădinițe, trotuare, case de cultură, terenuri sportive și de joacă pentru copii. Doar că, a precizat ministrul, nu există suficienți bani pentru realizarea tuturor proiectelor. Potrivit lui, cei care ar putea să ne ajute sunt partenerii europeni.
ANDREI SPÎNU, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: "În perioada următoare vom construi și mai multe drumuri și poduri: tronsonul Soroca-Arionești-Otaci, care deja a început, drumul de ocolire Troița Nouă, care în curând va fi dată în exploatare, drumul Hâncești-Lăpușna, centura orașului Cimișlia, centura orașului Vulcănești."
Andrei Spânu a mai spus că autoritățile își propun să construiască autostrada Ungheni-Chișinău-Odesa, dar și să reconstruiască Portul de stat Giurgiulești. Ministrul a precizat că în port trebuie să fie construite capacități suplimentare de transbordare de cel puțin 800 de mii de tone. Doar realizarea acestui proiect ar costa 40 de milioane de euro. Pentru realizarea tuturor proiectelor de infrastructură propuse, Guvernul ar avea nevoie de un buget de cel puțin zece miliarde de euro. Spânu a fost întrebat de jurnaliști de unde autoritățile vor face rost de suma necesară.
ANDREI SPÎNU, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: "-Vrem să înțelegem dacă ați făcut vreun calcul? Cam de câți bani am avea nevoie pentru astfel de proiecte? Bănuiesc că nu avem suficienți bani în buget pentru ele. -Este adevărat. Dacă să ne uităm în bugetul țării este clar că resursele nu sunt suficiente pentru a realiza astfel de proiecte și tocmai din acest motiv, noi insistăm, și Guvernul și Parlamentul și Președinția, în a spune că unica cale de dezvoltare a țării este integrarea europeană. Doar integrarea cu UE ne poate aduce acele resurse pentru dezvoltarea despre care am vorbit mai sus."
Autoritățile își mai propun să dezvolte sectorul feroviar. Ministrul Spânu a recunoscut că, din cauza stării tehnice precare a liniilor ferate, acum, pe calea ferată din Moldova se circulă cu mai puțin de 40 de km pe oră în mediu, în timp ce standardul european este de 100 de kilometri pe oră pentru transportul de mărfuri și 150 de kilometri pe oră pentru transportul de pasageri. Andrei Spânu a mai declarat că urmează să fie făcute mai multe achiziții pentru a moderniza sectorul feroviar.
ANDREI SPÎNU, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: "Finalizarea reabilitării tronsonului de cale ferată Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești, vorbim de 233 de kilometri de cale ferată, reabilitarea tronsonului de cale ferată de la Văleni, Cahul. Procurarea de vagoane noi pentru transport de marfă, în mod special cerealiere, minim o mie de vagoane noi, procurarea a 30 de locomotive de manevră, procurarea echipamentului pentru portul naval de stat."
Costurile pentru modernizarea infrastructurii rutiere și feroviare sunt enorme.
ANDREI SPÎNU, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: "De exemplu, reabilitarea celor șase mii de kilometri de drumuri despre care am vorbit, ar însemna un buget de aproximativ șapte miliarde de euro. Dacă vorbim de cale ferată rapidă, electrificată, vorbim de un miliard de euro."
Autoritățile își mai propun realizarea unor obiective, precum asigurarea tuturor localităților cu sistem de apeduct sau construcția podurilor noi peste Prut și Nistru. Andrei Spânu susține că unele proiecte ar putea fi realizate în cel mult doi ani, iar pentru realizarea altora mai ample, este nevoie de un termen de șapte sau chiar zece ani.