Legea privind publicitatea în spațiul on-line trebuie revizuită și strict reglementată, spun experții de media
Legea privind publicitatea în spațiul on-line trebuie revizuită și strict reglementată. „Este o chestiune de securitate națională”, spun experții din media. Potrivit acestora, piața de publicitate, care s-a restructurat în ultimii ani, trebuie să genereze venituri reale, care să le ajute posturilor TV, dar și mass-media în general, să investească în dezvoltare.
PETRU MACOVEI, director executiv al API: "Deocamdată Republica Moldova nu are politici care să protejeze asta și este important să facem presiune pozitivă asupra autorităților pentru ca legislația să fie modificată. Cel mai important, practicile de pe piața de publicitate la fel să fie modificate astfel, încât producătorii de conținut, independenți, autohtoni să se simtă protejați de lege astfel, încât să putem vorbi pe termen lung de o piață a mass-media independentă cu adevărat și sustenabilă, or este bine cunoscut că independența editorială este egală cu independența financiară."
Este regretabil că până în prezent nu s-a reușit reglementarea spațiului digital, iar odată cu trecerea pe on-line, instituțiile de media ar putea înregistra o descreștere a publicității TV până la 20 sau chiar până la 30 de procente „Autoritățile trebuie să revină la acel amendament, care ar reglementa spațiul on-line”, accentuează managerii TV.
ADRIAN BURAGA, director Jurnal TV: "Am asistat la prezentarea acelor cifre pentru anii 2023-2024 și am încercat să facem mici previziuni pentru anii care urmează 2025 și vedem deja riscurile care vin legate de publicitatea digitală, care nu este reglementată. Astăzi nu este prima oară când solicităm ajutorul autorităților să reglementăm sau să construim un cadru legal și eficient pentru a dezvolta și sectorul media din Republica Moldova. Conținutul digital pe care astăzi îl creăm în paralel cu posturile TV, trebuie monetizat pe măsură."
Pentru prima oară de când există piața media în Republica Moldova s-a reușit obținerea unor cifre exacte în procesul de analiză și calculare a volumului pieței de publicitate TV. Odată cu accesarea datelor situația s-a clarificat și în aceste condiții pot fi făcute prognoze pe viitor, spun experții. Datele vor fi folosite pentru a crește piața de publicitate în general, dar și pentru a asigura securitatea mediului on-line.
OCTAVIAN HANGANU, director comercial al Casa Media: "Mediul on-line, vedem actualmente că piața de publicitate digitală este o amenințare atât pentru piața de publicitate în general din Republica Moldova, în sensul în care este ea actualmente nereglementată și al doilea pericol foarte mare este pericolul securității pe care noi l-am văzut și despre care s-a vorbit foarte mult inclusiv săptămâna trecută referitor la situația din România. În momentul în care rețelele sociale nu erau reglementate noi avem aceea că prin metode și folosind algoritmii de publicitate de pe rețelele sociale pot ușor obține scopul și de a vita toate reglementările statului la acest nivel."
În prezent, posturile TV creează aproape jumătate din conținutul on-line din Republica Moldova. Potrivit legii, publicitatea digitală nu este monetizată.