Tertipurile lui Șor, luate în vizor
Social 22 octombrie 2024, 20:09 | 131

Ilan Șor a exploatat din plin vulnerabilitatea societății moldovenești, a mizat pe frica oamenilor de schimbări și i-a motivat financiar să voteze în modul în care el le-a sugerat. Declarația a fost făcută de președintele Centrului de Cercetări Științifice în Psihologie, Ștefan Popov. Iar expertul Watchdog Rodica Pîrgari afirmă că gruparea Șor dispune de o rețea de corupere a alegătorilor foarte bine organizată, dar și de instrumente de comunicare eficiente. Opiniile au fost exprimate în cadrul unei dezbateri publice organizată de IPN.

RODICA PÎRGARI, expert în monitorizarea mass-media a Watchdog: "Dacă vorbim de proporția fenomenului, noi am văzut ce s-a întâmplat la alegerile locale, când Șor a făcut primari niște persoane necunoscute. Concurenții săi au fost scoși din cursă, iar peste noapte s-a făcut din niște anonimi - primari. Vă imaginați ce rețele de comunicare au, de ce resurse dispun și cât de eficiente sunt ele? Întâi e vorba de corupere, apoi e comunicare eficientă cu distribuirea mesajului."

Expertul Watchdog a atras atenția că Ilan Șor a apărut în spațiul public din Republica Moldova mai întâi ca un politician filantrop care momea oamenii cu daruri financiare. Ulterior, s-a folosit însă de frica cetățenilor pentru a-i manipula și pentru a le determina opțiunea de vot, a adăugat psihologul Ștefan Popov.

ȘTEFAN POPOV, președintelui Centrului de Cercetări Științifice în Psihologie: "Există o categorie de oameni care sunt mereu deschiși spre inovare și tehnologie, iar alții sunt mai mult conservatori, adică le este frică de ceea ce este nou. Respectiv, există politicieni care pun accent pe dezvoltare, pe îmbunătățirea vieții, iar alții pun accent pe evitare, evitarea războaielor, evitarea sărăciei, insistă pe frica legată de propaganda LGBT etc. Respectiv, trebuie doar să stimuleze această latură, iar partea financiară este doar un stimulent ca oamenii să iasă la vot."

Iar președintele asociației pentru Democrație Participativă ADEPT, Igor Boțan, a declarat că odată cu apariția lui Ilan Șor pe scena politică, coruperea alegătorilor în Republica Moldova a crescut exponențial. Potrivit lui, fenomenul a început în anii '90, când politicienii le ofereau alegătorilor orez.

IGOR BOȚAN, președintele asociației pentru Democrație Participativă “ADEPT”: "A doua etapă începe la începutul anilor 2010 când s-a trecut la un nivel mai sofistica. Coruperea alegătorilor se făcea prin agrement. Politicienii organizau concerte de amploare cu artiști renumiți din Rusia. A treia etapă a început cu magazinele sociale și exploatarea mentalității cetățenilor din țară."

Concluziile au fost formulate în cadrul unei dezbateri cu tema „Pe ce se ține „fenomenul Șor”?”, organizată de agenția IPN.

Opinia ta contează. Comentează!
Din aceeaşi categorie