Mai multe decizii ale judecătorilor privind arestul la domiciliu rămân doar pe hârtie în lipsa brățărilor de monitorizare electronică
Mai multe decizii ale judecătorilor privind arestul la domiciliu sau deplasarea fără escortă a deținuților rămân doar pe hârtie în lipsa brățărilor de monitorizare electronică! Despre acest lucru vorbesc unii angajați ai Inspectoratului Național de Probațiune, care semnalează și alte nereguli. „Sunt falsuri”, afirmă directorul instituției, Viorel Sochircă. Potrivit acestuia, nemulțumirea unor angajați este generată noul proiect de reorganizare a instituției, aprobat de Guvern. Că e așa sau altfel, vor afla membrii ai două comisii speciale, spun reprezentanții Guvernului.
Potrivit lui şefului Direcției monitorizare electronică din cadrul Inspectoratului Național de Probațiune, demersurile privind monitorizarea electronică și deplasarea fără escortă a deținuților sunt inaplicabile.
NICOLAE FURTUNĂ, şeful Direcției monitorizare electronică: "În prezent, unica problemă care există la direcția monitorizare a INP este lipsa și insuficiența stocului de echipamente de monitorizare electronică. Starea echipamentelor de monitorizare electronică achiziționate în 2019-2020, evident că starea lor de la an la an degradează. Stocul limită ar fi plus 30-35 de procente. Stringent ar fi nevoie măcar de o sută de echipamente. Zilnic suntem telefonați de instanță și de către procurori și ne spun că au la mână mandatul de arestare, dar nu pot aplica măsura preventivă căci le luăm la rând, care vin primele. Asta este."
Problemele au apărut după ce în luna septembrie s-a anunțat despre reorganizarea instituției. Potrivit angajaților, la elaborarea organigramei aprobată de directorul actual al inspectoratului, Viorel Sochircă, nu s-au luat în calcul și propunerile celor din subordine.
VITALIE RENIȚĂ, șeful Serviciului juridic: "Proiectul care a fost elaborat de Ministerul Justiției nu a fost consultat cu Inspectoratul Național de Probațiune. Chiar dacă noi am remis mai multe avize cu recomandări, inclusiv despre problemele care au fost identificate, am fost ignorați."
Potrivit proiectului de reorganizare, 12 birouri de probațiune din teritoriu vor fi lichidate, fapt ce, în opinia reclamanților, va crea doar dezavantaje. Printre riscuri ar fi cheltuielile suplimentare la eliberarea din funcție a angajaților INP, costuri mari de deplasare la și de la locul de muncă pentru angajații birourilor de probațiune raionale ce urmează a fi absorbite, dar și suprasolicitarea unor instanțe cu examinarea demersurilor.
VITALIE RENIȚĂ, șef al Serviciului juridic: "Din numărul de 38 de birouri care se află în fiecare subdiviziune teritorială se vor reduce la 26. Astfel, 12 birouri urmează a fi lichidate. Este o incertitudine ce ține de acești angajați. În al doilea rând, vorbim și despre aparatul central, care la fel suportă o reorganizare majoră. Nu s-a ținut cont de sarcinile referitor la fiecare angajat și atribuțiile astfel încât să fie acoperite toate necesitățile instituțiilor. Se reduce numărul angajaților din instituțiile de profil cu reducerea numărului de angajați. Respectiv, sarcinile vor crește."
Directorul Inspectoratului Național de Probațiune, Viorel Sochircă, spune că reorganizarea instituției a fost recomandată de Consiliul Europei, odată ce Ministerul Justiției a fost supus screening-ului bilateral în procesul de aderare la blocul comunitar. „Nu este vorba de disponibilizări, unii angajați își vor schimba statutul, ceea ce poate cauza și reduceri salariale”, ne-a declarat Viorel Sochircă.
VIOREL SOCHIRCĂ, directorul Inspectoratului Național de Probațiune: "Scopul este de a uniformiza sarcinile per consilier de probațiune și totodată fortifică capacitățile funcționale ale aparatului în partea ce ține de dezvoltarea nemijlocită a probațiunii și în deosebi monitorizarea electronică. Când vorbim despre mai mulți angajați pot să vă spun și câți sunt la număr, sunt 6 din 246 pe care îi are acum INP-ul. Din păcate, anume acești angajați fac parte din subdiviziunile care într-o formă sau alta urmează a fi reorganizată. Unele subdiviziuni care aveau statut de direcție vor fi reorganizate în servicii secții astfel cel mai probabil că conducătorii acestor subdiviziuni vor avea de pierdut din salariu."
„Nu există deficit de inventar”, declară Sochircă în contextul brățărilor de monitorizare.
VIOREL SOCHIRCĂ, directorul Inspectoratului Național de Probațiune: "În cadrul inspectoratului Național de Probațiune sunt 18 dispozitive libere. Despre ordonanțele care nu pot fi puse în aplicare: Motivul de bază este că persoana sau agresorul nu a fost identificat, nu a fost stabilit locul aflării. Mai este și problema că persoanele imediat pleacă peste hotare."
Reprezentanții Inspectoratului Național de Probațiune au cerut, într-o scrisoare, intervenția prim-ministrului Dorin Recean. Purtătorul de cuvânt al Guvernului ne-a declarat că au fost formate două comisii disciplinare, care verifică activitatea și managementul instituției vizate.
DANIEL VODĂ, purtător de cuvânt al Guvernului: "Comisiile disciplinare lucrează și la încheierea acestor comisii urmează să luăm și alte decizii administrative legate de activitatea unor funcționari particulari sau manageri din cadrul instituției. TAIE ÎNTREBAREA Inclusiv pot fi discutate și anumite remanieri în cazul în care abaterile disciplinare care vor fi constatate vor avea gravitatea corespunzătoare. Există legea care califică de fiecare dată aceste subiecte."
Viorel Sochircă a fost invitat miercuri la Cancelaria de Sat pentru a da explicații. Rezultatele verificărilor efectuate de cele două comisii de disciplină la Inspectoratul Național de Probațiune vor fi comunicate ulterior.