Post scriptum cu Alex Cozer: Gazprom, pierderi de miliarde
16 ianuarie 2025, 21:04
Pentru a înțelege mai bine situația așa-zisei crize umanitare din stânga Nistrului,...
Solistul trupei Zdob și Zdub, Roman Iagupov, și frații Advahov, au devenit cetățeni de onoare ai orașului Iași. Presa de la Chișinău și cea din Iași au tot dat această știre timp de vreo 2 zile, prezentând-o ca pe nu știu ce mare realizare, iar președintele județului Iași, Costel Alexe, lăuda piesa cu care Republica Moldova a mers la Eurovision, prezentând-o ca pe una care a „promovat legătura puternică între Republica Moldova și România”. Ce frumos sună! Minunat de-a dreptul, nu-i așa?! Doar că, doar o zi înainte, Polonia și Ucraina anunțau că lansează puncte comune de trecere a frontierei între cele două țări. Adică toate controalele vamale se vor face o singură dată, la un punct comun, cu participarea vameșilor ucraineni și polonezi. Un pas important spre apropierea și integrarea economică a Ucrainei în spațiul Uniunii Europene, după cum o prezentau cei doi președinți, Andrei Duda și Volodimir Zelenski.
Așa-i că ați auzit și voi încă de pe vremea lui Filat că iaca-iaca facem și noi puncte de trecere comune a frontierei pe Prut? Apoi pe vremea lui Leancă, după care Filip și Plahotniuc spuneau că gata-gata, le facem. Iată că suntem în 2022 și-o să treacă și anul ăsta, iar puncte comune de trecere a frontierei nu vom avea. Și vom fi în continuare umiliți la cozi uriașe, uneori și 4-5 ore, pentru a trece frontiera. Iar transportatorii vor trebui să se chinuie cu două rânduri de vameși corupți, care se leagă de orice pentru a crea probleme pe loc gol.
Zilele trecute planificam să plec la București pentru a-mi perfecta niște acte, dar și să mai vizitez capitala. În condițiile prețurilor exorbitante la carburant, mă gândeam că poate ar fi mai convenabil de zburat cu avionul. Din păcate nu este însă așa, pentru că prețul unei curse avia Chișinău-București, dus-întors, începe de la 170 de euro și trece de 200. Asta dacă ți-o programezi cu o lună înainte, că dacă nu, poți să pățești ca ministrul Andrei Spînu.
500 de euro să zbori la București. Fără nicio exagerare, dacă prinzi vreo ofertă, cu banii ăștia ai putea să ajungi chiar și în America și să vii înapoi. Cu avionul, desigur. Dar nici de la Chișinău, spre alte destinații nu se ajunge atât de costisitor. Spre exemplu, un bilet dus-întors la Budapesta de la Chișinău, costă astăzi 60-70 de euro. La Istanbul ajungi cu puțin peste 100 de euro și chiar spre toate destinațiile din Italia, zbori mai ieftin decât la București. Și nu cred că mai mult de 50-100 de oameni au drum zilnic de la Budapesta la Chișinău și viceversa. Pe când cu Bucureștiul vorbim de multe mii, care ar crește chiar la zeci de mii dacă ar exista condiții decente de călătorie între cele mai mari orașe vorbitoare de limbă română. Pentru că, deja știți bine, cu trenul îți ia vreo 13 ore să ajungi la București, iar drumul dintre cele două orașe este cel pe care anual mor cei mai mulți oameni în accidente rutiere din toată Uniunea Europeană.
Și mai grav și trist e că în timp ce cursa Chișinău-Budapesta, tur-retur, o faci cu 60 de euro într-un avion al unei companii private, cei 200 de euro pe cursa Chișinău-București trebuie să-i dai companiei de stat a României, Tarom. Și costurile per pasager pentru o cursă între cele două orașe nu depășesc 25 de euro, adică maximum 50 tur-retur. Dar Tarom a decis că trebuie să facă profit tocmai pe seama frățescului zbor dintre cele două capitale. Este rușinos! Pentru guvernele ambelor state. Dar în special pentru cei de la București, de care depinde mult mai mult să avem și zboruri la prețuri normale, și trenuri care să circule mult mai rapid, și drumuri și poduri mai multe, dar și puncte de trecere a frontierei comune. Nu le mai dați domnilor diplome și titluri lui Iagupov și fraților Advahov. Dați-le drumuri, condiții decente de trecere a frontierei și zboruri la prețuri normale. Pentru că voi, prin incompetența, corupția și lipsa de viziune de care dați dovadă, faceți în continuare ca Moldova și România să fie două țări. Două țări extrem, extrem de îndepărtate.