În perioada 23–27 octombrie, Maia Sandu și Alexandr Stoianoglo au raportat venituri totale de două milioane 62 de mii de lei
Utilizarea resurselor administrative, implicarea unor sindicate și a bisericii în campania electorală, dar și incidente de propagandă și dezinformare. Sunt unele constatări ale Asociației Promo-LEX, care a prezentat astăzi cel de-al cincilea raport al misiunii de observare a alegerilor prezidențiale, ce vizează perioada 21- 29 octombrie. Promo-LEX a identificat cheltuieli neraportate în sumă de peste 733 de mii de lei. Dintre acestea, 90% îi revin lui Alexandr Stoianoglo și 10% Maiei Sandu.
Potrivit raportului prezentat de Asociația Promo-LEX, pe durata campaniei electorale pentru turul doi al alegerilor prezidențiale au fost desfășurate cel puțin 268 de activități de promovare de către cei doi candidați – Maia Sandu și Alexandr Stoianoglo. În perioada 23–27 octombrie, cei doi au raportat venituri totale de două milioane 62 de mii lei. Dintre acestea, 95% au fost raportate de Maia Sandu, iar 5% de Alexandr Stoianoglo. Majoritatea surselor declarate provin din alocații de stat și donații de la persoane fizice și juridice. Cheltuielile declarate au însumat peste 3,3 milioane de lei. Dintre acestea, candidatul Maia Sandu a raportat 58 la sută, iar Alexandr Stoianoglo – 48%. Promo-LEX a identificat și cheltuieli neraportate în sumă de peste 733 de mii de lei cumulativ.
NICOLAE PANFIL, șeful misiunii de Observare Promo-LEX: "Cele mai multe cheltuieli estimate, ca fiind neraportate, au fost efectuate în susținerea lui Alexandr Stoianoglo, circa 90%, adică peste 650 de mii de lei și, respectiv, pentru Maia Sandu - 77 de mii de lei."
În perioada monitorizată de observatorii Promo-LEX, au fost raportate și alte nereguli.
NICOLAE PANFIL, șeful misiunii de Observare Promo_LEX: "Cel puțin opt cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative, în majoritatea fiind vizată Maia Sandu, două cazuri de implicare în agitația electorală a cultelor religioase. De asemenea, au fost constate șase cazuri de intimidare sau PR negru, fiind vorba de distribuirea de pliante sau spoturi video cu mesaje denigratoare, vandalizarea bilboard-urilor, instalarea unor mesaje care ar asocia imaginea doamnei Sandu cu războiul, agresarea verbală sau chiar fizică a voluntarilor."
Cu referire la utilizarea abuzivă a resurselor administrative, candidatul PAS a negat anterior că ar fi admis astfel de abuzuri. Candidatul PSRM nu a venit public cu o reacție privind cheltuielile neraportate.
Iar în perioada 7 – 24 octombrie Promolex a identificat cel puțin 42 de cazuri de discurs de ură și alte forme de manifestare a intoleranței. Dintre acestea, 41 de cazuri au avut loc în context electoral. Majoritatea cazurilor au fost răspândite prin intermediul aplicațiilor mobile și rețelelor de socializare. Ca și în primul tur de scrutin, misiunea Promo-LEX va monitoriza alegerile din 3 noiembrie cu un număr de 615 de observatori.